Autosalpa 60 vuotta - markkinoita nopeampaa kasvua

Uusien autojen rekisteröintien kasvu 9 %:lla viime vuonna siivitti myös Autosalpa Oy:n kasvua: liikevaihto kasvoi 135 miljoonaan euroon. Kasvua vuoteen 2015 verrattuna oli 11 %. Nettotulos kasvoi edellisvuoden 1,4 %:sta 2,0 %:iin.

”Odotuksia parempi markkinoiden kasvu edesauttoi myös meidän kasvuamme. Teimme ennätyksen niin uusien autojen kuin käytettyjenkin myynnissä. Samoin korjaamokäynnit kasvoivat kaikissa kuudessa toimipisteessä”, toteaa Autosalpa Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Sirén.

”Kasvumme oli maan keskiarvoa suurempaa. Tämä johtui uusien merkkiemme Nissanin ja Opelin aseman vakiintumisesta sekä hyvästä vuodesta Volvon kanssa. Samoin Renault on ollut kovassa kasvussa niin meillä kuin maassakin”, lisää Sirén.

Autosalpa täyttää 60 vuotta

”Autosalpa juhlii tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan. Se on ilman muuta tämän vuoden suurin juttu. Aloitamme juhlavuoden helmikuussa ja päätämme sen lokakuussa, kun virallinen syntymäpäivä on. Juhlavuosi näkyy helmikuusta alkaen kaikessa tekemisessämme”, kertoo Marjukka Sirén.

”Juhlavuoteen kuuluvat hyvät tarjoukset ja kampanjat, mutta kehitämme myös kanta-asiakasjärjestelmäämme Autosalpa Klubia ja sen palveluita. Lisäksi lanseeraamme uusia asiakaslupauksia viime vuonna aloitetun Tarjous tunnissa -lupauksen lisäksi. Haluamme tarjota asiakkaillemme entistäkin parempaa ja nopeampaa palvelua sekä myynnissä että huollossa”, Sirén jatkaa.

Autoala suurten muutosten keskellä

”Autoala on nyt suurten muutosten keskellä, vaikka liikenneverkkohanke keskeytettiinkin. Autovero ei siis ole poistumassa. Onneksi asiaan saatiin päätös nopeasti, ja markkinatilanne pääsee normalisoitumaan”, kommentoi myynnistä vastaava varatoimitusjohtaja Tuukka Sirén liikenneverkkohanketta.

Keskeytyksestä huolimatta hän toivoo, että autoilun verotus saadaan lähitulevaisuudessa todella muutettua käyttöön pohjautuviin maksuihin hankinnan verotuksen sijasta. ”Tämä muutos edesauttaisi pitkällä tähtäimellä liikenneturvallisuuden parantamista. Lisäksi se olisi päästöjen kannalta oikea ratkaisu”, Sirén huomauttaa.

Suomessa hallituksen tavoitteena on saada liikenteeseen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tätä tavoitetta tuki myös LVM:n liikenneverkkoselvitys.

”Autojen sähköistyminen näkyy kasvavana trendinä niin meillä kuin maailmallakin. Siis hybridit ja sähköautot, joita on jo nyt markkinoilla useilla merkeillä ja lopuillakin tulossa. Hybridit ovat hyvä ja taloudellinen vaihtoehto Suomen sääolosuhteissa ja etäisyyksillä. Niiden määrä tulee varmasti lisääntymään lähivuosien aikana merkittävästi”, Sirén uskoo.

Maanlaajuinen latausverkosto sähköautoja varten uupuu vielä. ”Haluamme omalta osaltamme tarjota asiakkaalle mahdollisuuden ladata sähköautoaan meillä. Tällä hetkellä latauspaikka löytyy kaikista pisteistämme paitsi Tampereelta, jonne pistokepaikka on myös tulossa”, Sirén lisää.

 Autosalpa Oy

Autosalpa Oy on vuonna 1957 perustettu kouvolalainen perheyritys, joka toimii
kuudella paikkakunnalla: Kouvolassa, Kotkassa, Porvoossa, Keravalla, Lahdessa ja
Tampereella. Yhtiön merkkiedustukseen kuuluu yhteensä kuusi eri automerkkiä.

• Myyntiedustukset: Volvo, Renault, Dacia, Hyundai, Opel, Nissan
• Huoltoedustukset edellisten lisäksi: BMW
• Tytäryhtiö Autoportti Oy, jolla edustuksessa Nissan

Merkkiedustukset voivat vaihdella toimipisteittäin.

Avainlukuja

  2016 2015 Kasvu (%)
Liikevaihto (milj. €) 135 122 11 %
Nettotulos (milj. €) 2,7 1,8 56 %
Omavaraisuusaste 88 % 89 % - 1 %
Henkilökunnan määrä (31.12.) 168 163 3 %
       
LASKUTUS      
uudet autot 2.053 1.781 15 %
käytetyt autot 5.168 4.673 11 %
Korjaamokäynnit 50.900 49.800 2 %