Askarruttaako autonhuolto?

Täältä saat vastaukset useimpiin kysymyksiin, joihin olemme huomanneet asiakkaidemme törmäävän asioidessaan huollossa.

Miksi minun kannattaa huollattaa autoani Autosalpa Oy:n merkkihuollossa? 

Huollattamalla autosi meillä varmistat, että autosi huolto on huolto-ohjelman mukainen ja koulutetun ammattilaisen tekemä. Käytämme alkuperäisiä varaosia, joiden sopivuus autoosi on testattu. Niin varaosilla kuin työllämmekin on takuu. Veloitamme huollot aina ennalta sovitun tuntiarvion mukaisesti, joten sinä tiedät jo ennakkoon, kuinka paljon huolto tulee suurin piirtein maksamaan. Emme veloita arvion yli menneestä ajasta, mikäli huollossa tai korjauksessa ei ilmene lisätöitä. Näistä mahdollisista huollon aikana ilmi tulleista asioista soitamme sinulle ja kysymme luvan niiden korjaamiseen. Samalla teemme sinulle myös uuden hinta-arvion.  

Muistathan, että Autosalpa Klubilaisena saat ennakkoon varattujen vuosi- ja määräaikaishuoltojen ajaksi veloituksettoman huollon sijaisauton. Mainitse sijaisauton tarpeesta jo huoltoa varatessasi.  

Voinko huollattaa autoni Autosalvassa, vaikka se ei ole Autosalvan edustamaa merkkiä? 

Voit tuoda autosi huoltoon meille Autosalpaan, vaikka se ei olisikaan edustamaamme merkkiä. Huollamme kaiken merkkiset autot ammattitaidolla Salpahuollossa. Salpahuollossa myös autosi takuu säilyy samalla tavalla, kuin huollattaisit sen merkkihuollossa. Muistathan, että myös meiltä muun merkkisen auton ostaneet liitetään Autosalpa Klubiin. Huollattamalla muun merkkisen autosi meillä varmistat siis myös Klubi-jäsenyytesi jatkumisen. Lue lisää Salpahuollosta.  

Miten voin maksaa huollon erissä? 

Autosalpa tarjoaa huollon maksamiseen jopa 12 kuukautta korotonta maksuaikaa Autosalpa Huoltotilin muodossa. Huoltotilin rahoituspäätöksen saat heti paikan päällä, ja tilin avaaminen on täysin maksutonta. Sinun ei tarvitse maksaa huollon yhteydessä mitään, vaan lasku toimitetaan kotiisi. Laskusta voit valita parhaiten itsellesi sopivan maksuvaihtoehdon, ja maksaa sen sinulle sopivissa erissä. 

Miten voin varata autolleni huollon? 

Huollon voit varata nettisivuiltamme. Voit myös soittaa tai laittaa meille sähköpostia, niin me otamme sinuun yhteyttä. Toimipaikkakohtaiset yhteystiedot löydät tästä:

Kouvola | Kotka | Porvoo | Kerava | Lahti | Tampere | Hämeenlinna | Hyvinkää 

Otathan huomioon huollon asiakaspalvelumme ruuhkahuiput. Soittamalla esimerkiksi maanantaiaamuna vasta kello yhdeksän jälkeen varmistat, ettet joudu odottamaan vastausta pitkään. Myös arkisin klo 15–17 asiakaspalvelussa on ruuhkaa, kun päivän aikana huollossa olleet autot luovutetaan takaisin asiakkaille. Voit jättää meille soittopyynnön joko tekstiviestillä tai nettisivuillamme. Me otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian viestisi jälkeen. 

Huoltohenkilökunta oli varattu, kun soitin huoltoon. Miten toimin?  

Tahtotilamme on palvella sinut mahdollisimman hyvin ja niin, että sinä et joudu turhaan odottamaan. Puhelusi kirjautuu järjestelmäämme, ja palvelulupauksemme Tarjous tunnissa varmistaa, että sinulle soitetaan tunnin sisällä takaisin. Palvelulupaus on voimassa arkisin klo 9-15 välisenä aikana.  

Voit myös varata huoltoajan kätevästi netistä.  

Mitä tarvitsen mukaani, kun tuon autoni huoltoon? 

Auton ja autonavaimien lisäksi on syytä ottaa mukaan auton huoltokirja, josta käy ilmi jo aiemmin tehdyt huollot. Myös lukkopultin avain kannattaa muistaa mahdollisen renkaiden irrottamisen varalta. 

Miten varaan sijaisauton käyttööni huollon ajaksi? 

Mainitse varauksen yhteydessä, että tarvitset sijaisauton. Näin varmistat, että sinulle on varmasti auto varattuna, kun tuot autosi huoltoon.  Kun tuot autosi huoltoon, saat sijaisauton avaimet huoltohenkilökunnalta. Autosalpa Klubilaisena sijaisauto on ennakkoon varatun vuosi- ja määräaikaishuollon ajaksi veloitukseton. Muilta asiakkailta sijaisauto veloitetaan hinnaston mukaisesti.  

Tuodessani autoa huoltoon minua neuvottiin viemään avaimet suoraan mekaanikolle. Miten toimin? 

Uudistuneen huoltopalvelumme ansiosta pääset asioimaan suoraan autoasi huoltavan mekaanikon kanssa. Näin vältyt jonottamiselta asiakaspalvelupisteellä, ja voit keskustella autostasi suoraan henkilön kanssa, jolla on autostasi paras mahdollinen tieto. Voit jättää autosi huoltoon tuleville autoille tarkoitettuun parkkiin ja tulla normaalisti sisään huollon sisäänkäynnin kautta. Huollon asiakaspalvelutiskin lähellä on taulu, josta pääset tarkistamaan autoasi huoltavan mekaanikon. Huoltohenkilökuntamme neuvoo sinua paikan päällä mielellään.  
 
Uudistunut huoltomme palvelee sinua tällä hetkellä Keravalla, Lahdessa, Porvoossa ja Hyvinkäällä. Lisätietoa asiasta löydät täältä.  

Mitä tarkoittaa Volvo Oma Mekaanikko?  

Volvo Oma Mekaanikko on sinulle ja autollesi nimetty mekaanikko. Kun autosi huollot ja korjaukset ovat saman henkilön käsissä, saat entistä henkilökohtaisempaa, asiantuntevampaa ja juuri sinun autosi tuntevaa palvelua. Voit varata autosi huollon suoraan Oma Mekaanikolta. Kun tuot auton huoltoon, voit viedä avaimet suoraan mekaanikolle. Hän myös hoitaa yhteydenpidon huollon aikana, ja halutessasi myös laskuttaa huollon. Sertifioitu Volvo Oma Mekaanikko -konseptimme palvelee sinua Keravan ja Lahden toimipisteissä. Mikäli et tiedä, kuka Volvo Oma Mekaanikkosi on, saat asian selville soittamalla huoltoon tai jättämällä meille yhteydenottopyynnön tästä.  

Miksi tuon autoni Autosalvan merkkihuoltoon, enkä huollata sitä pikkukorjaamossa? 

Autosalvan merkkihuolloissa käytetään vain alkuperäisiä varaosia, joiden sopivuus autoosi on varmistettu. Varaosilla ja työllä on myös takuu. Teemme kaikki huollot autosi huolto-ohjelman mukaisesti, jolloin voit varmistua siitä, ettei mitään autosi toiminnan kannalta tärkeää jää tekemättä. 

Teemme esimerkiksi Volvoihin uusimmat ohjelmistopäivitykset huollon yhteydessä veloituksetta. Huollattamalla Volvosi valtuutetussa huollossa saat Tiepalvelun käyttöösi vuodeksi. Tiepalvelu on turvanasi, jos autoosi tulee yllättävä vika kesken matkan tai joudut onnettomuuteen. 

Miksi valitsisin merkkivaraosan? 

Varaosillamme on vuoden takuu ja niiden sopivuus autoosi on testattu. 

Miksi kaikkia varaosia ei löydy varastosta? 

Varastoimme osia kysynnän mukaan. Tavoitteenamme on pitää toimitusajat mahdollisimman lyhyenä. Jokaisessa toimipisteessämme on oma varaosavarasto. Tarvittaessa voimme hyödyntää kuriiria, joka kuljettaa varaosia tarpeen mukaan omien varastojemme välillä. Vähemmän kysytyt osat joudumme tilaamaan suoraan maahantuojalta tai valmistajalta, jolloin toimitusajat saattavat olla pidempiä. 

Miksi varaosan saaminen kestää niin kauan? 

Pyrimme pitämään varaosien toimitusajat mahdollisimman lyhyenä, jotta sinä et joutuisi odottamaan. Jos tarvitsemasi osa löytyy omista toimipisteistämme, pystymme kuljettamaan sen haluamaasi toimipisteeseen. Maahantuojalta tai valmistajalta tilattavien osien kohdalla olemme valitettavasti riippuvaisia heidän toimitusajoistaan, mutta tällöinkin yritämme palvella sinua mahdollisimman ripeästi. 

Milloin varaosien nouto on mahdollista? 

Varaosia voit noutaa arkisin klo 9.00–16.00. 

Mistä löydän autoradion turvakoodin? 

Jos autoradiosi turvakoodi on hävinnyt, ota yhteyttä meihin. Selvitämme asian puolestasi. 

Miten toimin, jos autooni tulee yllättävä vika? 

Päivystysnumeromme 020 7799 611 palvelee sinua yllättävissä tilanteissa 24 tuntia vuorokaudessa. Jos autollesi sattuu jotain yllättävää, voit soittaa aina päivystysnumeroomme. Neuvomme sinua esimerkiksi hinauksen ja vahinkoilmoituksen tekemisessä. 

Onko maahantuojilla omia päivystysnumeroita?  

Maahantuojat tarjoavat myös omia tiepalveluja tien päällä sattuvien vahinkojen varalle. Mikäli autostasi hajoaa jotain, voit soittaa suoraan tiepalveluun. Useimmilla maahantuojilla tiepalvelu on täysin maksuton, mikäli autosi takuu on voimassa ja olet huollattanut sen säännöllisesti ja huolto-ohjelman mukaisesti. Tiepalvelut pyrkivät korjaamaan ilmenneen vian heti paikan päällä, jotta sinä pääset sujuvasti jatkamaan matkaasi. Mikäli vikaa ei pystytä korjaamaan heti, tiepalvelu turvaa muulla tavalla matkasi jatkumisen esimerkiksi sijaisautolla tai julkisella kulkuneuvolla.   

Volvon Tiepalvelu 0800 13600  
Renault Tiepalvelu 0800 163 663  
Nissan Assistance 0107705222 
Opel Assistance 0800 98888 

Miksi jakohihna täytyy vaihtaa, vaikka autollani on ajettu vain 25 000 km? 

Jakohihna on materiaalia, joka haurastuu ikääntyessään. Haurastumiseen vaikuttaa sekä aika että ajomäärä. Voit ottaa meihin yhteyttä, niin tarkistamme autosi jakohihnan vaihtovälin ja vaihdamme sen tarvittaessa. 

Miksi jarruneste täytyy vaihtaa määräajoin? 

Jarruneste kerää itseensä kosteutta ajan saatossa. Se voi aiheuttaa talvikeleillä nesteen jäätymisen tai vastaavasti kuumentuessaan nesteen kiehumisen. Molemmissa tapauksissa jarrut menettävät toimintakyvyn. Jarrunesteen vaihto on ennen kaikkea ennakoivaa huoltoa, jolla säästät sekä tulevissa huoltokuluissa että varmistat autosi toimivuuden ja oman turvallisuutesi tienpäällä. 

Miksi automaattivaihteiston öljyt täytyy vaihtaa, vaikka toimenpiteelle ei ole vaihtoväliä? 

Automaattivaihteiston öljynvaihtoa suositellaan, mikäli autosi on raskaassa ajossa, eli autosi vetää traileria, peräkärryä tai asuntovaunua säännöllisesti tai käytät autoasi esimerkiksi päivittäin työssäsi. Jokaisella automerkillä on myös omat suosituksensa öljyjen vaihtovälistä, joista on varsinkin Suomen vaihtelevissa sääolosuhteissa syytä pitää kiinni. 

Voinko noutaa autoni huollosta lauantaina, vaikka huolto on kiinni? 

Valitettavasti auton noutaminen huollosta lauantaina ei onnistu. Haluamme käydä kanssasi huollossa tehdyt toimenpiteet läpi, jotta mikään asia ei jää epäselväksi. Lauantaisin huoltohenkilökuntamme ei ole töissä, jolloin autollesi tehdyistä toimenpiteistä ei ole kukaan sinulle kertomassa. 

Mistä tiedän, paljon autoni huolto tulee maksamaan? 

Kun tuot autosi vuosi- tai määräaikaishuoltoon, annamme sinulle hinta-arvion huollosta. Tarkistamme aina huoltojen yhteydessä auton muutkin kulumat ja viat. Mikäli havaitsemme jotain muuta huollettavaa tai korjattavaa, niin olemme sinuun yhteydessä ja pyydämme luvan töiden tekemiseen. Lisätyöt nostavat sovitun huollon hintaa, mutta annamme sinulle soiton yhteydessä suuntaa antavan arvion siitä, kuinka paljon huolto tulisi lisätyöt mukaan lukien maksamaan. Täysin oikeaa hintaa emme mahdollisille lisätöille pysty etukäteen kertomaan, sillä hinta koostuu monista eri tekijöistä, kuten käytettyjen varaosien määrästä, niiden hinnasta sekä työtunneista. 

Mistä tiedän, milloin autoni huolto on valmis? 

Kun autosi on valmis, soitamme tai lähetämme sinulle tekstiviestin. 

Huoltoaikani on huomenna klo 11.00. Milloin voin tuoda autoni Autosalvalle? 

Voit tuoda autosi joko samana aamuna tai edellisenä iltana. Jos tuot autosi edellisenä iltana ennen sulkemisaikaa, voit jättää avaimet asiakaspalvelijalle huollon tiskillä. Mikäli et ehdi tuomaan autoasi aukioloaikojemme puitteissa, voit olla etukäteen yhteydessä huoltoon, josta saat lisäohjeita. Mikäli tarvitset myös sijaisauton edellisenä päivänä, sovithan asian asiakaspalvelijan kanssa etukäteen.  


Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Ota meihin yhteyttä >>